Fred en Anneke reizen over het dak van de wereld in 30 dagen

Verassen in Varanasi

Na een bija geheel doorwaakte nacht krijgen we enkele minuten voor aankomst in Varanasi een wakeupcall van Karien, het is ergens rond 4:30, ze heeft zich bijna verslapen. Beetje stressvol zo op de vroege ochtend.
Over stress gesproken, Erwin, een van de reisgenoten, had een van zijn tassen op het station laten staan. Dit was echter door de reisagent opgemerkt en de tas was alsnog aan boord gekomen.
De tas paste echter niet meer ergens onder of bij een bed. Bij aankomst in Varanasi was de tas dus weer zoek, deze bleek door de conducteur in verzekerde bewaring te zijn genomen, veilig in een afgesloten kast. De conducteur had echter als enige de sleutel.
Na enige angstige momenten voor Erwin kwam dat toch weer goed en konden we om 5:00 met z`n allen weer de bus in. In het hotel waren de kamers al beschikbaar en omstreeks 6:00 konden we ontbijten.
Varanasi ligt aan de Ganges en is bekend vanwege zijn ghats, bij enkele daarvan worden rituele lijkverbrandingen gedaan, bij andere Hindoe-rituelen met muziek, zang en vuur.
Het is nog vroeg, sommige reisgenoten kiezen ervoor om wat slaap in te halen.
Wij gaan echter met Erwin en Hilde, een van de Belgische dames, op stap. Eerst geld scoren, en daarna op zoek naar de Ganges.
Ook in Varanasi is het een heksenketel, de smerigheid zoals in Dehli en Agrqa valt ons echter mee. Zouden we ons normbesef aan het bijstellen zijn ?
Na zo'n anderhalf uur lopen zijn we bij de Ganges. Dit had eerder gekund, maar ons orientatie vermogen was die dag niet erg ontwikkeld zullen we maar zeggen.
Aan de Ganges rustig wat gelopen, gezeten en gefotografeerd.
Het is daar een gezellige drukte, er wordt gebeden, gewassen en gebaad.
Daarna weer terug. De "koelte en rust" van het vroege uur zijn weg. We besluiten wat te drinken en een tuktuk te nemen.
Naast de bekende rokende en ploffende tuktuks, is er hier ook een nieuw soort, meer ruimte en niet onbelangrijk elektrisch.
Schijnt ook dat de regering zijn best doet om de rest van de tuktuks aan de LPG te krijgen, maar zo om ons heen kijkend lukt dat nog niet erg.
Terug in het hotel eerst maar eens wat slaap ingehaald.
Het avondprogramma bestaat uit een boottocht op de Ganges, waarbij we alle rituelen vanaf het water op relatief korte afstand kunnen zien.
Zo'n rituele verbranding is best wel een klasse ding, hout moet allemaal van buiten de stad komen en is relatief duur. Alleen welgestelden kunnen zich dit permiteren. Het is wel een apart gezicht en idee, al die vuren en daar ligt dan (niet herkenbaar overigen) een lijk op.
Die verbranding is wel een familie ding, de overledene wordt in optocht met bellen en gezang naar de Ganges gebracht, ligt daar dan te wachten op de trappen en wordt vervolgens op een brandstapel gelegd en het geheel wordt aangestoken.
Wat verderop worden Hindoe rituelen uitgevoerd.
Ben blij dat wij in een boot zitten, op de kant krioelt het van de mensen.
Na een half uurtje van de muziek genoten te hebben gaan we aan wal.
Een deel van de groep gaat eten in Dolphin, een restaurant hoog boven de bebouwing uitstekend.
Het andere deel is of niet mee of gaat terug naar het hotel. De eerste ongemakken van India beginnen zich te openbaren, zij nemen liever geen of heel weinig vasrt voedsel tot zich.
Eten in het restaurant is goed, dat wil zeggen, als het op voorraad is. De menukaart is uitgebreid, maar dat wat men niet heeft ook.
Na het eten terug naar onze riksa's die nog op ons wachten.
Het is nu 22:00 en morgen vertrekken we om 5:00 voor een tocht over de Ganges.

Jacqueline

Dat zijn lekkere lange dagen. Als dat zo doorgaat zijn jullie straks hard aan vakantie toe. ( boek bier bank) maar de belevenissen zijn het allemaal wel weer Waard. Ik hou jullie in de gaten. Baay

jOLANDA

MOOI VERHALEN ...ALS IK HET LEES WAAN IK ME BIJ JULLIE XX