Fred en Anneke reizen over het dak van de wereld in 30 dagen

Till we meet again

Laatste volle dag in Peking.
We volgen het inmiddels bekende patroon, ontwaken, douchen (afhankelijk van de kwaliteit van de badkamer) tandenpoetsen en vervolgens op naar een vorm van ontbijt.
Daarna het programma. Dat is vandaag vrij invulbaar, onze gids heeft een wandel/bustocht naar het Hemelpaleis voorgesteld.
Onderweg doen we lokale marktjes (on- en overdekt), parken (bevolkt met schakende, dansende, muziek makende Chinezen) aan, lopen door de z.g. Hutong, de traditionele woonwijken van de Chinezen. Tot laat in de jaren 50 was dit eigenlijk de standaard, daarna kwamen de Russen met hun Oostblokflats en sinds enkele tiental jaren wordt er door Chinese architecten highrise gebouwd.
Diverse Hutongs zijn in de aanloop naar de Olympische spelen platgegooid, wij bezoeken er een die eigenlijk ook niet meer zou bestaan. De bewoners hebben dat echter voorkomen, het teken voor afbreken staat nog wel op de gevels.
Ook apart zijn de condoomautomaten in de Hutongs, op vertoon van een ID krijg je een pakket van 20, de volgende lading mag je dan over 20 dagen afhalen. Daar gaat de mythe van de kezende Chinezen.
We komen over een pleintje waar we wat met de lokale bevolking dansen hetgeen aan beide zijde voor veel hilariteit zorgt.
Uiteindelijk pakken we een bus naar de Hemeltempel, deze tempel is uit de zelfde tijd als de verboden stad. Een groot complex met parken en enkele tempels.
De keizer kwam hier twee maal per jaar, een keer om te bidden voor een goede oogst en een keer om de goden te danken voor die oogst. De rest van de tijd werd het complex gesloten voor het publiek.
Is een mooi staaltje van houtbouw, maar we worden wat tempel moe. Aan de overkant van de straat is de parelmarkt, daar is een koffiezaakje. Dat is beter, onder het genot van een goed bakje troost naar passerende chinezen en toeristen kijken.
Daarna even de parelmarkt op, wat een zooi. Je wordt overal vastgeklampt om shawls, zaklampen, make-up, kettingen, koffers, waaiers, T-shirts, maakpakken, kasten en nog veel meer goed bedoelde troep te kopen.
In de kelder is een foodcourt, we kiezen voor een vegetarische hotpot met daarbij......... een Rochefort 8 en een Hoegaarden wit.
Aangesterkt de bus in, waar we veel bekijks en hulp krijgen om vooral weer bij het hotel te komen. De rest van de middag is rust en koffers pakken.
Oh ja de Peking eend, lekker.., reepjes eend met komkommer, lente-ui en sojasaus in een klein pannenkoekjes gerold.
Daarnaast een volledige Chinese maaltijd met dumplings, vis, vlees, noedels etc.
Karien wordt nog even in het zonnetje gezet, ze heeft de hele groep toch maar mooi door 4 landen geloodst.
Voldaan liepen we terug naar het hotel. Morgen de verplaatsing naar ons kikkerlandje.
Als daar iets over te melden valt zal ik dat doen, maar ik ben bang dat dit het laatste stukje wordt.
Tot een volgende vakantie allemaal.

FenA

Anja

Het zal afkicken worden voor jullie om weer terug te moeten keren naar jullie kikkerlandje en voor ons om de verhalen te missen. Veilige thuisreis xxx

Jacqueline

Bedankt voor de meeslepende verhalen. Welkom thuis tot sprekens groetjes vanuit het warme GC wij doen nóg een paar dagen Mart en Jacqueline

Marie

Inderdaad erg mooie houtbouw. Het is begrijpelijk dat jullie een beetje tempel-moe worden. Er zijn er zo veel. Het is wel echt adembenemend mooi.