Fred en Anneke reizen over het dak van de wereld in 30 dagen

Versteend leven

Xi'an is bekend vanwege zijn terracotta leger, en laat dat nu net onze bestemming voor vandaag zijn.
We hebben na de treinreis heerlijk geslapen en gebadderd, nu niet dat dit hotel zo luxe is, maar bijna alles is beter dan de gemakken die de trein bood.
Het hotel ligt zo'n 500 meter van het station, en rond het station zijn allemaal westerse zaken geconcentreerd, McDonalds, Starbucks en Subway. Ons ontbijt bestaat dus uit een lekker broodje bij de Subway vandaan. Een verademing om weer eens iets westers te kunnen eten.
Daarna de bus in. Jerry, onze gids vertelt 100 uit over allerlei Chinese weetjes. Xi'an was eeuwen lang het middelpunt van de wereld, pas met de Mongoolse dynastie is dat meer naar Peking gegaan, Xi'an was het begin en eindpunt van de zijderoute, er zijn veel Chinese uitvindingen naar Europa verhuist, Tibet is onderdeel van China doordat een prinses met de koning daar trouwde ?? Als je de oude kaart van alle Chinese gebieden bekijk, is Xi'an het hart, Peking/Shanghai het hoofd en Tibet de kont. Xi'an betekend vrede in of uit het westen, kortom China en Xi'an forever.
( https://nl.wikipedia.org/wiki/Xi%27an )
Wat overigens niet forever was zijn de rode duivels, deze hebben gisteravond verloren, enkele van de Belgische dames hebben gekeken, zijn dus nog wat stil in de bus, niet zozeer door de uitslag, dan wel het tekort aan slaap.
Uiteindelijk aangekomen bij het terracotta leger. Dit is een van de gevonden legers, het was blijkbaar vroeger heel gewoon om bij je graf een lijfwacht te hebben, en soldaten kan je nu eenmaal nooit genoeg hebben.
De commercie rond het leger is naar model van Walt Disney georganiseerd, je komt zo binnen, maar om buiten te komen moet je langs alle commercie lopen. En geloof me daar hebben ze hier genoeg van, wij overigens ook zo onderhand.
Terug naar het leger, de vondst hiervan mag voor ons moderne mensen bekend verondersteld worden. Locals zijn een put aan het graven en vinden wat brokstukken van soldaten. Brokstukken, want er is geen soldaat of paard heel gevonden.
De eerste zijn ook "beschadigd" door de behandeling na opgraven, de beschilderingen zijn allemaal weg of vervaagd.
Huidige opgravingen, want er ligt nog veel meer in de grond, worden nauwgezetter gedaan.
En wat vonden we van dit 8e wereldwonder ?
Eigenlijk hebben we dit mooier en duidelijker op Discovery en op tentoonstellingen gezien.
Het is best wel indrukwekkend de grote gebouwen waarin deze vondsten staan, Pit 1 met honderden gerestaureerde soldaten, Pit 3 met een gedeelte van de opgraving, en Pit 2 met opgravingen die nog moesten beginnen waar allen brokstukken te zien waren. Wel wat mooi tentoongestelde exemplaren. Dan nog een tentoonstellingsruimte met bronzen paarden die een koets trokken.
Ik zou zo zeggen, we hebben de foto's nog... en een souvenir doos met enkele miniaturen.
Eten, Chinese hamburger (Pita met draadjesvlees), warm chrysanten sap en lokale noedels, langs alle commercie, wachten op de bus en omstreeks 14:30 weer in het hotel.
Vanmorgen ook een wasje gedaan, alles is al droog, dus opvouwen en de koffers in. Wij niet, want we willen iets van de stad zien. Dit valt ietwat tegen. Xi'an heeft een stadshart dat door muren omsloten is. Als je dan echter authentieke bebouwing verwacht kom je bedrogen uit. Neen moderne high-rise en dure winkels en bankachtige instellingen zijn de norm lijkt het wel. Tijdens de busrit waren overigens ook muren bestaande uit flatgebouwen van 30 hoog te zien. 8 miljoen mensen wonen hier officieel. Het terracotta leger trekt overigens 6 miljoen mensen per jaar. Maar terug naar onze stadswandeling, die eindigt al snel in het hotel, naast het hotel is een winkel die Hans-bier verkopen, daar doen we er dan maar twee van.
Tegen de avond wat eten, we gaan van de grotere wegen af en komen in wat volksere buurten, het is wat later, koeler en de chinezen zitten wat meer op straat, eten gezamenlijk, spelen gezamenlijk en doen nog veel meer gezamenlijk.
Maar die verhalen kom je maar een bij ons zelf beluisteren.
Morgen gaan we fietsen over de stadsmuur.