Fred en Anneke reizen over het dak van de wereld in 30 dagen

Jungle fever

Vandaag staat in het teken van jungle, in de ochtend een walk, s'middags een jeep-safari.
Het regent en de rode poncho van Anneke wordt niet toegestaan, deze zou de rhino's kunnen irriteren.
De meesten van ons hebben echter niet gerekend op regen, maar de winkeltjes hebben er wel op gerekend.
Na deze aanschaf lopen door het dorp richting rivier, het reservaat is aan de andere kant van die stroom.
Bij de walk kunnen we kiezen tussen oversteken en lopen, of een stuk met een kano en dan lopen.
De kano's zijn gemaakt van uitgeholde bomen, zijn zo'n 8 meter lang, 60 cm breed en er kunnen zo'n 8 mensen aan boord.
Wij kiezen voor een kano, het blijft regenen.
De rivier stroomt vrij snel, is erg modderig en vol met waterhyacinten. De gids vertelt van alles over het gebied en over het wild wat er voorkomt: herten, rhinos, krokodillen, schildpadden, zwijnen en een berg vogels.
Opeens zien we aan de waterkant beweging, een krokodil heeft een geit te pakken en sleurt die onder water. Helaas is die actie te ver en te snel om knap op de foto te krijgen.
Na een klein half uur gaan we aan wal en lopen door det regenwoud, de gids duidt ons vogels, bomen en geneeskrachtige kruiden. We zien wat herten en apen.
Voor de rest lijkt het wel of het wild ook voor de regen schuilt.
De paden zijn langzamerhand ook verandert in plassen en kleine stroompjes.
Op weg naar de uitgang zien we een rhino die rustig staat te grazen aan de oever van de rivier.
Half twaalf komen we weer terug bij het hotel, snel een koffie en wat cakejes gehaald bij de coffeeshop aan de overkant.
Om half een vertrekken we voor de jeepsafari, weer naar de rivier, overgezet worden en daar met z'n 10 in de achterbak van een 4WD.
Het eerst deel van de tocht is weinig te zien, maar dan staan we opeens op 20 meter afstand van een grazende rhino, zien we wilde zwijnen, verschillende soorten herten, termietenheuvels, kortom op de tijger na alles uit de brochure.
We stoppen even bij een krokodillen kweekplaats, deze beesten waren bijna uitgestorven in dit reservaat.
Dit was als gevolg van intesief pesticide gebruik op de landerijen, deze croc's eten uitsluitend vis en staan zo aan het einde van een voedselketen.
In de kwekerij broeden ze kunstmatig eieren uit, voeren de jongen in eerste instantie met de hand en kweken ze daarna op tot ze zo'n 5 jaar oud zijn, dan worden ze in de natuur uitgezet.
Op de terugweg ook weer rhino's, herten en wilde zwijnen.
Opeens spot een van onze medereizigers een croc, deze ligt op zo'n 5 meter van de weg. Volgens de gids is het een vrouwtje dat eieren gelegd heeft en deze nu bewaakt
Tegen half zes zijn we weer in het hotel, we gaan met de Belgische meiden en Erwin wat eten in het dorp.
Er zouden daar Belgische bieren verkrijgbaar zijn, maar vanavond dus niet, sluiten de avond dus maar af met echte koffie.
Morgen gaan we naar Kathmandu, moeten wel op tijd vertrekken daar de weg in onderhoud is en dat vertraging geeft. De afstand is 175 km, men verwacht daar met enkele stops 11 uur over te doen.
Wekker gaat weer op 6:00