Fred en Anneke reizen over het dak van de wereld in 30 dagen

Cola en klankschalen

Dit wordt een rustig begin van de dag, 8:30 afgesproken om naar Durbar Square te gaan, dit ligt op 900 meter van het hotel.Daar zoeken we wat te eten maar zijn te vroeg, de dakterassen gaan pas om 9:00 open.
De tijd wordt gedood met shoppen bij de lokale kooplieden. Twee van de meiden willen een klankschaal en gaan een heftige onderhandeling in. Een komt er met de handelaar uit, de ander heeft haar prijs toch te scherp gesteld volgens de man.
Gevolg is dat hij niet alleen haar de koop niet gunt, maar ook de schaal uit de handen van de ander rukt.
We bekomen van de schrik met een lekkere koffie en gebak.
Durbar square zelf is een omgeving met allerlei tempels en paleizen, ook de kumari hebben hun onderkomen in zo'n paleis.
Kumari zijn levende godinnen, meisjes die de volwassenheid nog niet bereikt hebben en werkelijk als godinnen behandeld worden. Zij mogen bv de normale grond niet aanraken en worden dus overal gedragen.
De omgeving van Durbar square is zwaar getroffen door de aardbeving, maar is nog steeds meer dan de moeite waard.
Verbazingwekkend.
Traditionele Ghurka's bewaken de omgeving, kleine maar vervaarlijke mannetjes met hun kenmerkende messen.
Ik probeer uit te vinden wat het doel is van de twee kleine mesjes die naast het grote mes in de schede steken, de taalbarriere verhindert echter de informatieoverdracht.
Het paleis moet erg mooi geweest zijn, de koninklijke familie leefde in pracht en praal ten koste van hun onderdanen.
We lopen van Durbar square naar de monkey temple. Een tippel van een kwartier of vijf in deze warmte en alle foto en shop stops.
Monkey tempel is duidelijk op de top van de heuvel te zien, er loopt een enorme trap naartoe. We nemen eerst even rust voordat enkelen van ons aan de beklimming beginnen. Een van ons laat even een fles cola onbeheerd en voila, weggegrist door een aap. De aap blijkt verrassend behendig in het openen van de schroefdop en begint gretig van de zoetigheid te drinken. Het gaat hem niet snel genoeg, gooit de fles om en drinkt vervolgens uit de plas cola.
Hierna zijn wij ietwat voorzichtiger met het onbeheerd laten staan van rugzakken, hoeden en flessen.
Hoewel, ieder nadeel heeft zo zijn voordeel, mijn fles water is leeg en ik heb even geen zin om die weg te gooien. Zet de fles dus ruim achter me en enige momenten later is de fles verdwenen. Zou dat gezicht van die aap wel willen zien als hij erachter komt dat er niets meer in zit.
Wij gaan de trap niet op, Erwin en de dames wel. Erwin draait al snel om, de dames zetten door.
Wij passen op de bagage van de anderen. Ondertussen komen er nog twee mensen van onze groep langs. Ook zij beginnen aan de lange klim.
Op een gegeven ogenblik zijn de dames ook weer allemaal terug en lopen we rustig terug naar het hotel. Sosjaan heeft een handige app en navigeert ons door sloppen en steegjes.
We komen een werkplaatsje tegen waar klankschalen met de hand gegraveerd worden. Deze hebben wel een hele mooie klank en we laten ons overhalen om er een mee te nemen.
Terug in het hotel eten we wat, nou ja wachten we wat, want het gas is op, de elektriciteit is niet aanwezig en een knappe planning ontbreekt geheel.
Na ruim een half uur hebben we wat rijst en pizza's op tafel.
We hebben toen we hier aankwamen de was uit gezocht en deze bij het hotel ingeleverd, deze was gisteren klaar, maar alles was nog vochtig.
Het is terug gegaan naar de wasserij em zou nu goed moeten zijn. Het is nu nog een klein beetje klam, we spreiden dit maar even uit over de bedden.
Zelf gaan we de stad nog even in, we verblijven in een backpackersgebied, er zijn allemaal kleine aparte winkeltjes.
Kaart gekocht voor de Kariboe, zij doen een project op school om geld bijelkaar te brengen om waterputten in Nepal te creeeren.
Het leek Jose leuk om dan ook een echte kaart uit Nepal te krijgen, nou Jos, hij is onderweg.
's Avonds een hapje in de buurt bij een Pinquin hotel. Eten goed, sfeer minder, bediening nog minder. Op tijd naar huis om nog wat achterstalling typewerk te verrichten.
Morgen is de laatste ochtend in dit hotel, de aanwezigheid van internet wordt dan onzekerder, wil het meeste morgen op de site hebben staan.
Welterusten en tot morgen maar weer.