Fred en Anneke reizen over het dak van de wereld in 30 dagen

Debat in de tuin

Vandaag een hoogtepunt, het Potalapaleis, gebouwd op een heuvel en hoog boven de stad uittorent. Dit paleis was de winterresidentie van de Dalai Lama en als zodanig ook een belangrijk religieus monument.
We gaan lopen, de bus is vrij kostbaar voor zo'n klein stukje, temeer daar de chauffeur daar dan 2 uur moet wachten.
Taxi’s zijn een beetje een drama, die pikken liever meer klanten in het centrum op, riksja’s zijn een apart verhaal, je onderhandeld over de prijs en als je op bestemming bent is de prijs opeens hoger geworden.
En het paleis is maar 25 minuten hiervandaan.
Het gaat bij ons vrij aardig met de hoogteverschijnselen, dus ook Anneke durft de tocht aan, er blijft een reisgenoot achter met wat heftiger verschijnselen.
De groep wordt in tweeën gesplitst, wij gaan in de tweede groep. Onze gids meldt dat je eigenlijk niets mee mag nemen het paleis in, geen medicatie, geen water, geen batterijen, geen messen en ga zo maar door. We hebben nog even dus de rugzak wordt omgepakt. Uiteindelijk mogen we vertrekken, de twee groepen heeft te maken met de uitgeweken vlucht naar Chengdu.
Toegang tot het paleis gaat op naam en tijdslot, we hadden gisteren een tijdslot, maar toen waren we hier nog niet.
Er zijn dus wat kaarten geregeld en dit was het beste wat we konden krijgen.
De wandeling is ietwat fris, temperatuur is s ‘morgens toch wel lager dan we in de afgelopen tijd gewend geraakt zijn.
Onderweg komen we een bakkerij tegen en nemen ons voor om daar na afloop wat lekkers te gaan halen.
Controle in het paleis is een wassen neus, degene die het scan apparaat moet bedienen ligt gewoon te slapen.
Controle van de tickets wordt wel serieus aangepakt, we hebben die wel 5 keer moeten laten zien. Een keer mochten we niet door omdat we te vroeg waren, 10:30 i.p.v. 11:00 maar vijf minuten later liepen we gewoon door.
In het paleis mogen we binnen niet fotograferen, maar eerst 130 meter omhoog klimmen/lopen, dat valt met de luchtdruk hier niet mee, maar met beleid en rust komen we toch boven.
We worden het paleis door geleid langs enkele van de 1000 kamers, 10.000 altaren en 200.000 beelden.
Hoed en zonnebril af en vooral geen foto's maken....
Google maar eens voor de afbeeldingen dus, want ik als gehoorzame Hollander zal aan deze oproep gehoor geven ;>)
De toegewezen gids doet zijn best, maar kan op eenvoudige vragen lang niet altijd antwoord geven. Het blijft wat bij welke Boeddha en Dalai Lama dit nu weer is en uit welke eeuw die waren.
Na de rondleiding gaan we terug naar het hotel, onze eigen gids weet ook een bakkerij en we belanden bij Bread Talk, ze hebben ook echte koffie. Het smaakt ons allemaal goed, de gids meldt nog wel even dat we om 14:15 de bus in moeten voor de volgende excursie.
Deze gaat naar het Sera klooster. In de tuin houden de monniken ‘s middags regelmatig debatten over religie en wereldse zaken, een belangrijk onderdeel van hun opleiding. Het is bevreemdend om te zien hoe ze dat doen, een zit op de grond en moet stellingen weerleggen of onderschrijven die door een staande, springende en klappende monnik naar voren gebracht worden. Af en toe lijkt er zelfs een handgemeen te ontstaan. Al die debatterende monniken zijn in het donker bordeaux rood gekleed er loopt een in het grijs geklede monnik tussendoor die de monniken geld uitbetaald.
Nog zo'n stom ding daar, er staan kleine mannekes, allemaal identiek gekleed, die in de gaten houden of er geen foto's met een camera gemaakt worden, foto’s met een tablet of telefoon mogen wel. Rare jongens die Chinezen.
Wat ook opvalt is het verschil tussen Chinezen en Tibetanen, de eerste rijden in dikke bakken rond net of het land van hun is. Je ziet overduidelijk verschil tussen de bevolking, in uiterlijk en gedrag.
16:30 weer in het hotel, lekker wat rusten, want dat en veel water drinken zijn de beste middelen om hoogteziekte te voorkomen. De Tibetanen hebben overigens ook kruiden die probaat zouden helpen.
Wij gokken op rust en water en tot nu toe gaat dat goed.
Straks wat eten met de Belgen en Erwin, keuze is gevallen op een Chinese derivaat van een fastfoodketen, Dicso. Ben benieuwd.
Nog even wat mededelingen van huishoudelijke aard:
Internet is niet het internet wat wij hebben. Je kunt niet overal heen of alle services gebruiken.
Facebook komt niet door, Google werkt niet, we gebruiken Yahoo. Hotmail en Gmail worden niet doorgezet.
Dus we zien wel dat er bv facebookmeldingen zijn, maar de meldingen zelf kunnen we niet zien.
Ons Ziggo account is wel bereikbaar, dus als je wat kwijt wilt, anders dan reacties op foto's en deze uiterst boeiende verhalen, mail dan naar het bekende familie adres bij Ziggo.
We kunnen ook de locatie niet meer aangeven, maar de laatste dagen zitten we in Tibet, China.

Wij gaan nu nog even rusten, straks aan de Chinese hamburgers, morgen om 7:30 op weg naar Samye.
Origineel niet in de route, maar door het uitvallen van de Friendship Highway nu wel in het programma. Wel weer een uur of 5 bussen, onder andere om bij een controlepost te komen waar we het permit moeten halen om naar Samye te kunnen komen.
Doel daar is een bekend klooster, we slapen daar in het guesthouse, zal dus redelijk basic worden.
Even een stukje uit de Djoser-gids:

Het Samyeklooster dateert van halverwege de 8e eeuw en is het oudste boeddhistische klooster van Tibet. Het is een enorm complex, opgezet in de vorm van een mandala, met een woud aan stoepa’s en beroemd vanwege de bouwstijl. Die vormt een geslaagde combinatie van Han-Chinese, Tibetaanse en Indiase architectuur. Het klooster, een belangrijk symbool van de Tibetaanse identiteit, is rijk aan hout- en steengravures, fresco’s en beelden. We overnachten in een guesthouse nabij het klooster zodat je het dagelijks leven in het klooster van dichtbij meemaakt.

Weet nu nog niet of daar elektra en/of Internet is. Kan dus zijn dus jullie even verstoken blijven van informatie.
Hopelijk leidt dat niet tot ontwenningsverschijnselen, mocht dat wel zo zijn, begin dan maar aan een Miss Marple verhaal.

ps fast food is overal dezelfde bagger, niet voor herhaling vatbaar,

anita

Net in de tuin heerlijk van een kleine 2weken jullie verhalen gelezen. Wat zien jullie veel en wat maken jullie een bijzondere dingen mee! Ik verheug me al op een fotosessie! xxx