Fred en Anneke reizen over het dak van de wereld in 30 dagen

Hemel of hel

Ruim voor de wekker wakker, deze reis doet blijkbaar iets met je ritme.
Wat is dit hotel een verschil met het vorige, een mooie ruime kamer, goed bed, lekkere badkamer.
Daar kunnen we nu mooi nog even van genieten, want we hoeven pas om 8:45 in de bus te zitten.
Knap ontbijtje, wel op zijn chinees, wok en gekookte groenten, rijst, reepjes vlees.
Karien verdeeld de treinkaartjes, We hebben met z'n 18'n drie coupés. Wij delen deze met Brigitte, Wil, Rohit en Chandenie.
Voordat we de trein in mogen is er een strenge controle. De gids had al van te voren aangegeven dat de explosieven, messen en batterijen in de handbagage moest.
Bij de controle worden deze met een stomme willekeur in beslag genomen.
Chandenie en vooral Rohit moeten het ontgelden, Rohit heeft met zijn baardje iets van een moslim, wat hij absoluut niet is, maar hij heeft wel een Gurka-mes gekocht, deze is hij kwijt. Zelfs het aanbod om het met onze gids mee te geven, waarop hij deze via de post kan opsturen naar Nederland helpt niet.
Voor de rest raken we wat nagelschaartjes, deo's en scheerschuim kwijt.
Wil heeft een vergelijkbaar mes in zijn bagage en kan wel zo doorlopen.
Uiteindelijk met z'n allen op z'n Chinees de trein in, dus geen nette rijen, maar veel geduw en geschreeuw.
We richten de coupe in, het zijn twee maal drie bedden boven elkaar, de hoogste krijgt de bijnaam hemelbed, deze worden door mij en Rohit in gebruik genomen, Het onderste bed is ook onze bank.
De zit van 36 uur is begonnen, hoe komen we dat in vredesnaam door.
De trein wordt regelmatig gegroet door mensen op stations en zelfs langs het spoor, hoogst onwesters
We beginnen met een spelletje escaperoom, Chandenie is op een level blijven steken, en we proberen met z'n allen dit op te lossen, we denken echter te ingewikkeld en uiteindelijk laat Marcel zien hoe simpel het eigenlijk is. De oplossing stond echt voor onze neus. De tablet is leeg, we willen deze opladen, ik leg een verlengsnoertje van af een oplaadpunt (2 voor 60 mensen), er komt een trein Gestapo langs, die ons duidelijk probeert te maken dat dit echt niet kan.
En dit terwijl ik even daarvoor gezien heb dat zij hetzelfde deed om een friteuse aan te sluiten in haar eigen coupe.
Zij gooit het op trainpolicy of Chinese policy, en daar wint normaal denken het natuurlijk nooit van.
Zal wel iets zijn met alle varkens zijn gelijk maar sommige zijn gelijker.
We gaan door met spelletjes die geen elektra nodig hebben. Eerst een spelletje liegen, de kaarten hebben allemaal afbeeldingen uit de Kamasutra, wat voor extra hilariteit zorgt. Dit wordt in de hand gewerkt door onze inname van whisky.
Daarna met de gehele coupe + gasten (dit is namelijk een beetje het feesthok geworden) het oudhollandse "Ik ga op reis en neem mee", en dat is een glas, verrekijker, whisky, een hoer, hamer, vrouw, Kamasutra, Nescafé en ga zomaar door.
Het stopt ergens bij 30 objecten, geeft wel een leuke doorkijk in de medepassagiers hun geest. Wie neemt er nu een hoer of een Catalina mee op vakantie ?
Om 19:00 kunnen we in wagon 7 wat eten, men heeft alleen nog maar pork over en er is nog maar een biertje over.
Men kijkt ons bijna de wagon uit, wij kijken onze ogen uit naar het langstrekkend landschap.
Wil foto's maken van de coupe, maar dat mag niet. Het personeel gaat nu zelf eten, ik mag een foto van hun eten maken, niet van hun zelf.
We krijgen wel een in buideltje rijst met dadel, gekookt in een bananenblad, is smakelijk.
Terug naar onze eigen coupe blijkt dat sommige chinezen echt anders reizen dan wij. Zal ook wel te maken hebben met gelijkheid.
Nog even een spelletje, Erwin en Hilde doen ook mee. De whisky is op, Erwin heeft ook iets mee, dit ruikt en smaakt echter naar meubelolie, niet te zuipen dus.
Omstreeks 21:30 werken we alle gasten de deur uit en gaan we onze bedden opmaken, net op tijd want op tien uur gaan zonder waarschuwing alle lampen uit, bedlampjes zitten niet in deze luxe coupe, we zijn dus aangewezen op zaklantaarns.
Het blijft nog lang onrustig in de coupe, al was het maar door het sonore gesnurk van ons allen.
Morgen gaat de verveling door.
De treinreis levert dan wel hele mooie uitzichten op bergen, Yaks, permafrost en bergmeren op, maar hoeveel kan een mens bevatten ? Uiteindelijk wordt het gewoon 36 uur uitzitten.